ГЛАВНАЯ

ФОТО

ОБУЧЕНИЕ

ТАНЕЦ  ЖИВОТА

ТАНЦОВЩИЦЫ

КОСТЮМЫ

ССЫЛКИ

ФОРУМ



ФОРУМ ТАНЦА ЖИВОТА
Зар
На страницу Пред.  1, 2, 3  След.
 
страница:  из 3 
Новая тема   Ответ    Список форумов www.beledi.ru -> Стили танцев
Предыдущая тема :: Следующая тема  
Автор Сообщение
Loretti
Участник


Зарегистрирован: 28.01.2009


Сообщение 28.12.2011 18:41:48 Профиль Письмо Цитата



Я просто перевела статью. Раньше мне рассказывали, что это танец именно женщин и для женщин. Но жизнь не стоит на месте, все изменяется. Судя по тому, что написано в статье, эту церемонию теперь проводят и мужчины.
Насчет вуду в статье не говорится, что между заром и вуду прямая связь. Там написано, что это нечто вроде. Языком владеешь, читай оригинал. Я ничего не придумала.
Angelica
Миссис Элегантность


Зарегистрирован: 17.09.2007

Откуда: пригород Лондона - Анжелика

Сообщение 28.12.2011 18:49:04 Профиль Письмо Цитата



Просто ты же начала тему со статьи, а потом писала свои комментарии на посты Василисы, прямо противоположные изложенному в статье. А Василисины-то посты совпадают со статьей. подмигивание

Что же ты статью даже и не прочитала перед тем как на всеобщее обозрение выложить? жуть!
Loretti
Участник


Зарегистрирован: 28.01.2009


Сообщение 28.12.2011 19:15:41 Профиль Письмо Цитата



Пробежала глазами. В статье были сведения, которые противоречили тому, что я слышала о зар раньше. Я до сих пор уверена, что вуду никакого отношения к Зар не имеет. Просто автор статьи так объяснила, чтобы европейцам было понятнее.
И насчет церемонии Зар именно для женщин, автор статьи это утверждает, несмотря на то, что мужчины теперь и туда проникли. Про ведущую церемонии в оригинале написано упорно she.
Angelica
Миссис Элегантность


Зарегистрирован: 17.09.2007

Откуда: пригород Лондона - Анжелика

Сообщение 28.12.2011 19:23:00 Профиль Письмо Цитата



Уж тебе ли как переводчику не знать, что she часто употребляется в политически корректных целях. Все мои учебники по менеджементу пишут о менеджере - она (she), а не он (he), как было 50 лет назад, чтобы феминистки не обижались. Так что местоимение she абсолютно ничего не значит. подмигивание

Как известно, о многих фольклорных стилях сведения очень противоречивы, но настораживает, когда люди сами не зная ответов, пытаются поучать других и выдают свое мнение истиной в последней инстанции.
Людочка
Участник


Зарегистрирован: 21.06.2008

Откуда: Объединённые Уральские Эмираты

Сообщение 28.12.2011 19:55:22 Профиль Письмо Цитата



Да ладно Вам Анжелика...какие проблемы?Лоретти перевела статью и вовсе не обязательно,что бы её мнение было достаточно не противоположным! улыбка
Василиса Прекрасная
From Russia With Love
From Russia With Love


Зарегистрирован: 24.11.2004

Откуда: Москва

Сообщение 28.12.2011 20:11:34 Профиль Письмо Цитата



Loretti

Я до сих пор уверена, что вуду никакого отношения к Зар не имеет.


Вуду происходит от африканской магии. По сути это таже самая магия, но с несколько измененными атрибутами. Ритуал общения с духами есть и в вуду. Но в вуду могут обходиться и без антуража: без ритмов, без жрицы. То есть они сами могут довольно быстро приходить в нужное состояние транса. А в заре это состояние достигается с помощью жрицы, ритмов и всяческих других примочек типа ароматов и т.д.


Кстати, ситуация с магами в Египте такая же как в России: есть реальные сильные маги, но чаще - так себе. Поэтому под заром могут понимать и банальный сеанс психотерапии. Например девица не может выйти замуж, а возраст уже не молоденький. Тогда она идет на зар, там ей сообщают, что она не может выйти замуж, потому что в нее вселился дух. голливудская улыбка Проводят публичный обряд. Если после этого она все-таки выходит замуж, значит обряд помог. голливудская улыбка А если не выходит, то все о ней теперь говорят, что дух в нее влюбился, замуж не пускает. подмигивание Сами понимаете, что здесь речь идет не о магии, а о психотерапии.
bird1
Участник


Зарегистрирован: 26.04.2009

Откуда: Волгоград

Сообщение 28.12.2011 20:18:51 Профиль Письмо Цитата



Лариса, спасибо за статью!цветочек
интересная тема, я за 5 лет занятий танцами о зар слышала только упоминание в лекции Т.П. Дорош
Angelica
Миссис Элегантность


Зарегистрирован: 17.09.2007

Откуда: пригород Лондона - Анжелика

Сообщение 28.12.2011 20:27:20 Профиль Письмо Цитата



Людочка
Да ладно Вам Анжелика...какие проблемы?Лоретти перевела статью и вовсе не обязательно,что бы её мнение было достаточно не противоположным!

Дело не в том, что мнение противоположное, а в том каким поучающим тоном оно высказано. голливудская улыбка
Loretti
Уважаемая Василиса, религия вуду и ритуалы вуду не могут иметь никакого отношения к зар. Зар - это Ближний Восток и Северная Африка, культура арабов, а культ вуду...
Людочка
Участник


Зарегистрирован: 21.06.2008

Откуда: Объединённые Уральские Эмираты

Сообщение 28.12.2011 20:29:15 Профиль Письмо Цитата



У Лоретти всегда такой тон.....её просто надо воспринимать такой какая она есть!))))))))))))))))))))))))))))) цветочек
Angelica
Миссис Элегантность


Зарегистрирован: 17.09.2007

Откуда: пригород Лондона - Анжелика

Сообщение 28.12.2011 20:42:10 Профиль Письмо Цитата



Людочка
У Лоретти всегда такой тон.....её просто надо воспринимать такой какая она есть!)))))))))))))))))))))))))))))

Извините за офтоп. офтопик Но это почему еще? Она-то всех и вся изменить пытается, а ее, значит, люди обязаны такой как она есть воспринимать? гы-гы Нечестно, знаете ли. голливудская улыбка
Людочка
Участник


Зарегистрирован: 21.06.2008

Откуда: Объединённые Уральские Эмираты

Сообщение 28.12.2011 20:46:54 Профиль Письмо Цитата



Ваше право со мной не согласиться!)))))))))))))))))))))))))))) подмигивание
bird1
Участник


Зарегистрирован: 26.04.2009

Откуда: Волгоград

Сообщение 28.12.2011 20:49:38 Профиль Письмо Цитата



а ты, Анжелика, решила в этом у Лары отнять пальму первенства? или перевоспитать её?)))))
лучше расскажи, что-нибудь про зар... ты больше общалась с преподавателями, которые мне, например, недоступны.
или про аюб.
вообще такие элементы где используются? и каким образом?
Angelica
Миссис Элегантность


Зарегистрирован: 17.09.2007

Откуда: пригород Лондона - Анжелика

Сообщение 28.12.2011 21:00:18 Профиль Письмо Цитата



Людочка
Ваше право со мной не согласиться!

Естественно цветочек

Но дело-то не в этом. Человек выкладывает статью, это подразумевает, что он с ней ознакомился, она ему импонирует, он хочет с ней ознакомить других людей. Потом человек одобрительно ссылается на эту статью

Loretti
Кстати, Василиса, в статье говорится, что церемония зар не освобождает одержимых дунами от этих духов, она помогает им примириться с ними.

и вдруг ни с того ни с сего начинает поучающим тоном опровергать, что в статье написано, при этом не ссылаясь больше на статью. В моем понимании это говорит о незнании темы и о том, что человек выложил статью, не читая ее, и когда тон вдруг становится поучающим, меня это очень удивляет. А теперь я удаляюсь черпать информацию о заре у более информированных источников.
Angelica
Миссис Элегантность


Зарегистрирован: 17.09.2007

Откуда: пригород Лондона - Анжелика

Сообщение 28.12.2011 21:04:20 Профиль Письмо Цитата



bird1
а ты, Анжелика, решила в этом у Лары отнять пальму первенства? или перевоспитать её?)))))
лучше расскажи, что-нибудь про зар... ты больше общалась с преподавателями, которые мне, например, недоступны.
или про аюб.


Лариса, да, должен же кто-то и Ларису повоспитывать, не все же ей весь форум учить как правильно жить. голливудская улыбка

Про зар я, конечно, знаю, но ничего нового пока добавить не могу, Василиса и статья вполне адекватно изложили и подтвердили сведения я получила на курсах в Англии. улыбка

К тому же ассоциация английских преподавателей каждый год в летней школе проводит церемонию зар. Наблюдала и впадение в транс, и слезы ручьем, и обмороки, и жалобы на боли в шее на следущее утро. Очень интересный опыт. подмигивание
bird1
Участник


Зарегистрирован: 26.04.2009

Откуда: Волгоград

Сообщение 28.12.2011 21:24:51 Профиль Письмо Цитата



воспитательницаааааа - как в деском саду)))

в каких танцах используются такие элементы?
халиджи, ираки - каким-то образом соприкасаются с заром?
ответьте мне, тёмной. очень интересно стало.

всегда ритуалы не воспринимала серьёзно,
а статья, эта тема, видео как-то убедили в бытовой пользе ритуалов для тех людей, которые там живут, даже если это просто психотерапия...
Василиса Прекрасная
From Russia With Love
From Russia With Love


Зарегистрирован: 24.11.2004

Откуда: Москва

Сообщение 29.12.2011 09:58:01 Профиль Письмо Цитата



Ритуал, напоминающий по сути зар, есть у сибирских шаманов. Предполагаю, что опять сейчас на меня накинутся с укорами в несоответствии религий, места действия и т.п. Поэтому сразу отвечаю - не знаю, откуда в сибири взялись ритуалы, схожие с африканской магией. Но факт остается фактом. Из сибири на форуме народу очень много, так что вполне возможно, кто-то объяснит и эту связь и ритуал.




Кстати, в википедию на английском добавили статью про зар: http://en.wikipedia.org/wiki/Z%C4%81r
Вот что там говорится про музыкальные инструменты:
A featured musical instrument in the Zār ritual is the tanbura, a six-string lyre (6-stringed "bowl-lyre"), which, like the Zār practice itself, exists in various forms in an area stretching from East Africa to the Arabian Peninsula. Other instruments include the mangour, a leather belt sewn with many goat hooves, and various percussion instruments.
Эти инструменты можно посмотреть здесь:


tanbura похожа на лиру, mangour - пояс на мужчине из копыт козлов, про который я вам рассказывала.












А вот еще статья про зар, в которой описываются подробности, не упомянутые выше: http://aalsafi.tripod.com/tm/management/possession.htm
Правда, там речь про Судан, но суть одна и та же.
Если кто-нибудь переведет, то вообще здорово будет. смущение



The zar and the tumbura cults
Tigani Al-Mahi (1911-1970) studied the zar cult in the Sudan, and produced deep and illuminating pioneer works. Unfortunately, he did not publish all the details of his studies. Nonetheless, he left behind an important manuscript on the zar, called The Zar Archetypes (Mashaiykh Al-Zar) in the Sudan.[1] Much of Tigani’s views on the zar are contained in this document and in scattered observations in various other articles he wrote on ethno-psychiatry.

Tigani believed that the zar could furnish psychiatrists in the Sudan with invaluable tools to diagnose and treat psychiatric illnesses through the analysis of the zar archetypes. This, he contended, would be a more reliable alternative than dream interpretation in the psychiatric management of some cases. He concluded that the zar archetypes stand for specific types of personality traits whose moods, temperaments and predispositions are manifest.

The zar and the tumbura are well-known therapeutic practices throughout the northern Sudan; both are still of debatable origin, while their precise function and role are matters of controversy. Researchers have described the zar as propitiatory ceremonies held in essence to appease the possessing evil spirits by means of lavish feasting, hot rhythmic music, gifts, and sacrifices.[2]

Researchers have so far categorized the zar bori and the zar tumbura as two variants of the same cult, the cruder tumbura variant being the more ancient.[3] The two practices may be different in origin and function, but both remain related in the lay mind. When analyzing the two systems clear differences appear; indeed, we are lead to believe that the two systems are only related in the minds of researchers. Unlike the bori, the tumbura zar is a well-organized and differentiated institution. Its offices and ranks are well-defined, and bylaws are set and adhered to rigidly. The day and time the ceremonies are held, always between Thursday evening and Friday noon, cannot be changed to suit a patient. In the bori, a patient freely chooses the time, the place, and the duration of the ceremony.

In both types of zar, there are some vestiges of past animist origins. For example, in the Islamic tradition, a slaughterer faces the Muslim Holy Mosque and utters bismillah, Allahu akbar thrice before cutting the animal’s throat, whilst in the tumbura, the slayer intentionally omits the naming of God in this ritual sacrifice. Alcohol was a common drink in both types of the zar, and in both, the sacrificial animal’s blood was collected to be later drunk or used in the rituals. The shaikha draws the sign of the cross on the forehead of the zar bride.

In the bori, the shaikha diagnoses the type and identity of the possessing spirits through fath-al-‘ilba (tin divination). In the tumbura, the shaikh diagnoses through sleep divination using the client’s clothing. While in the tumbura ceremonies are held to celebrate the patient’s cure, in the bori the festivities are themselves healing in nature; the patient is never considered cured but remains possessed throughout life.

Both types of practices show features borrowed from the Islamic faith, although available records are too few to trace these features back in history. Today only a few Sufi shaikhs feature as the main zar archetypes with unique costumes, chants and tunes. These few are, however, very influential. Their banners are the same as those of the Sufi sects, and the possessed may dress herself in dervish costumes if possessed by one of the holy men.

The zar fellowship
The zar and the tumbura devotees are predominantly females. In the tumbura, men are the exclusive players of the percussion instruments—the drums, the rattle belts, and the tumbura (lyre). Effeminate men or overt homosexuals who appear frequently in the bori, are almost unknown in the tumbura ensemble. Fewer men join the bori parties for the sake of treatment; in the tumbura they appear more often.

The zar is a closed female community, though a few men appear occasionally. The women who attend the zar parties fall into one of the following groups: zar patrons and their entourage, zar devotees and adherents, and others who are firm believers in the therapeutic efficacy of the zar ceremonies. The zar patrons are women who have been afflicted by the zar spirits early in life, have subsequently been treated through the healing ceremonies, and have remained closely associated with the cult ever since. Another group is composed of those possessed by one or more of the zar spirits and for whom the zar parties are held regularly. However, there remains one group that makes up the bulk of the audience. These are the passers-by, all looking for fun and a good time away from household chores—relatives, acquaintances and neighbours.

The zar ceremonies
The zar bori parties, also known as midans or dastur (plural dasatir), are exclusively adult women’s congregations. Few men appear in these midans, ceremonies. Those who do are invariably effeminate. One also finds children around as curious bystanders, but never as patients.

Zar parties involve lengthy preparations setting the scene for the musical extravaganza and dancing séances.[4] The zar house is characteristically crowded, and filled with strongly-scented fumes and perfumes. The novice, the participants and the audience are all dressed in their best clothes. The zar novice and devotees join in the dancing. Women have frequently reported later that they have been completely oblivious of their surroundings, and have felt no pain whatsoever from any bruises they might have suffered during the dancing.

A forthcoming work with which the present author is associated appends a specially-commissioned study of zar music.[5] Musicologist Abd Allah Muhammad Abd Allah carried out the study and analyzed the music of the zar bori songs of the greater Khartoum Area. Zar music has been found to be highly rhythmic, loud, and repetitive to the point of monotony.

Even the shortest song in the zar ceremony is self-sufficient and musically complete. It has a definite start, a clear progression, and a finale. The music sentence is brief in form, and is repeated over and over again. The majority of songs are composed of eight bars, each about ten seconds long, and the longest song lasts for approximately one minute.

The melodies of the zar songs are strikingly similar and are all based on the pentatonic scale. Many are variations on a theme, differing only in their words. Short intervals, for example, the first, the second, the third, and (very rarely) the fourth, are characteristic.

Loud and rich rhythm is a hallmark of zar music. The drummers produce and manipulate the rhythm with great mastery, using various percussion instruments including large drums, small hand drums, tambourines, jingles and copper utensils. They are beaten with bare hands or with various wooden rods. Though the tom-tom rhythm is the one the ear catches first, other types of rhythm may be identified. The tempo is usually rapid, and the drumming escalates in intensity through masterly repetition of beats and accents, by increasing the volume, and by the free improvisations the drummers produce as they work themselves up to a pitch of excitement. The emotional tension of the dancers builds up, until one or more falls down in a trance; the music is then stopped abruptly. Alternatively, the singing stops and the tempo is slowed down.

No doubt the high-volume rhythm causes an appreciable degree of auditory stimulation, and this, together with the visual and olfactory stimulation, and psychic and physical exhaustion, are contributory factors in these collapses and possibly in the trances too.

The zar bori patients
The zar bori clientele—actors and audience—are exclusively women. They usually resort to the zar for several social and psychological and psychosomatic diseases. These women have been found to be mostly illiterate, underprivileged, dispirited urban dwellers. Recently, however, women from the higher social classes, have indulged excessively in the zar, and organized their own parties with a proportionate increase in cost and luxury.

Psychiatrists were investigating zar bori patients as early as the mid-thirties. Tigani Al-Mahi in 1943 or earlier labelled them as hysterics.[6] It is generally true that such patients suffer from many psycho-social and psycho-physical ailments including social stresses and strains, and a host of bodily and psychic dis-eases.[7] The complaints themselves may camouflage inner troubles. The zar practitioner deciphers these complaints to reach a diagnosis. During her fieldwork in the Sudan, Pamela Constantinidis interviewed some sixty zar cult followers. She found that almost half of the interviewed women related their spirit possession to crises of marriage, fertility and childbirth, and the death of kinfolk.[8]

Indeed, we may borrow at this juncture Professor Lewis’s deprivation cult hypothesis,[9] wherein the zar provides a forum that accommodates women and other deprived groups. In such a forum these groups have an opportunity to fantasize their afflictions, act out their difficulties, and exploit possession to gain desired ends or make a protest which cannot be expressed overtly otherwise.

In the International Symposium on the Spiritual Dimension of Traditional African Medicine, held in Khartoum early 1988, Professor Sheikh Idris Abd Al-Rahim expounded on his experience and reported his results.[10]

He studied the clinical data sheets of 819 valid cases of middle-aged women, 40-55 years-old, who reported to the Clinic for Nervous Disorders at Khartoum North during the ten-year period 1973-83. His results corroborated the assumption that the studied group was a high-risk one.

The research established that there was a high rate of practice of the zar reaching 35% among the studied group. This was significant and important to planners. Resort to the zar was statistically significant, and was much more common in rural than urban settings, in the less educated, among economically-inactive women, and families with less-educated heads of households. This draws a depressing picture, especially in a country like the Sudan, where 80% of the population live in rural areas, where illiteracy is around 70-80% among the adult population, where the majority of females are outside the labour force, and where the cultural and educational levels of the heads of the households are far from satisfactory.

The results also revealed that on the whole patients with psychogenic reactions resorted more frequently to the zar than those with functional psychoses and other conditions. The highest rate of recourse to the zar was recorded in those with hysterical reactions; the second highest rate was among patients with phobic and organic neuroses.

A good response was found most characteristic of patients with hysterical reactions, and much less so in patients with anxiety states. All other diagnostic categories had a lower rate of good response than the total average of all patients.

On the other hand, the highest rates of no response to the zar were established in patients with organic brain syndromes, epilepsy, schizophrenia, affective disorders, puerperal psychosis and obsessive compulsive neurosis. In toxic and traumatic psychosis, the zar therapy was not at all tried.[11]

Social functions of the zar parties
The zar parties, in addition to being therapeutic in nature, are believed to serve social functions as well. The zar parties provide women with music, dancing, food and a relaxed atmosphere in which they can let off steam. Indeed, the relaxation women attain in these ceremonies sometimes amounts to moral slackness. Access to this type of life is a real privilege in the conservative male-dominated society of the Sudan.

Pamela Constantinidis has studied the zar cult as practised in the Greater Khartoum area. She drew on that experience to describe how she sees the proper province of the zar cult in an article entitled Women heal women: spirit possession and sexual segregation in a Muslim society, she says:

“But while men have formal control over women’s sexuality and fertility—disposing of daughters in marriage, increasing the lineage through the fertility of wives, or repudiating their services through divorce, it is women who maintain ritual control over their kinswomen’s, their own and their daughters’ bodies. Men accept totally the necessity of their wives’ and daughters’ proper ritual passage through the life cycle. Here lie the ‘inarticulate powers’ of women, and here, I would claim, lies the proper province of the zar cult.”[12]

The kujurs trance
As the faki is an instrument for mediation with the Supreme Power and heals through the baraka bestowed upon him, the kujur of the Nuba tribes and the jok of the Mandari tribes are the instruments for their spirits with which they communicate by inducing a possession fit. To perform any of his functions, e.g. to discover the right treatment for a disease, a kujur self-induces a fit or goes into a trance either spontaneously and involuntarily, on request of a client or in prearranged séances.[13] These fits may sometimes be simulated, indeed, many are put on and their perpetrators sometimes betray themselves by involuntary glimpses at the audience. However, Nadel in his Nuba study reported on undoubtedly genuine attacks: when they were over, the shaman was covered with perspiration and completely exhausted; his pulse was shallow and irregular; he was seized by violent hiccups, or broke into uncontrollable sobbing. To communicate with the spirits, a kujur self-induces a fit or a trance which may materialize either spontaneously or in prearranged séances.

The molja
The Mandari uses possession trances for divination and treatment purposes. The possession episodes take the form of convulsions known as molja that are deliberately induced by the jok doctor who completely controls the whole procedure. The Mandari clearly differentiated a diviner’s convulsions from those caused by fever, epilepsy, or the spontaneous ones that young adolescent females go through in the mortuary rites.[14] The Mandari trances are related to the intense auditory stimulation that the jok doctor and his ensemble produce by the vigorous shaking of the divining rattles, and by the clapping and singing of the audience.

The doctor and patient take a special position in divination. They sit face to face, cross-legged, eyes fixed on each other, against the background of rhythmic sound, continuing for perhaps and hour or more, with breaks for questions. This, Jean Buxton says, may lead to a relaxed semi-hypnotic state and helps to promote the free expression of worries and problems by the patient, perhaps even in some cases helping to establish telepathic communication.[15]
Emma
Участник


Зарегистрирован: 14.06.2007


Сообщение 29.12.2011 10:22:45 Профиль Письмо Цитата



Василиса Прекрасная

Ритуал, напоминающий по сути зар, есть у сибирских шаманов. Предполагаю, что опять сейчас на меня накинутся с укорами в несоответствии религий, места действия и т.п. Поэтому сразу отвечаю - не знаю, откуда в сибири взялись ритуалы, схожие с африканской магией. Но факт остается фактом.


Да собственно ВСЕ ритуалы в мире, связанные с общением с духами, основаны на том, что практикующие их входят в транс. Различие состоит в том, как и посредством чего в это состояние входят. Кто-то использует дыхательную практику, кто-то звуки (музыка, молитвы, пение и пр.), кто-то грибы ест, кто-то курит.....ИМХО
Ракша
Участник


Зарегистрирован: 12.05.2009

Откуда: СПб

Сообщение 29.12.2011 10:27:08 Профиль Письмо Цитата



Василиса Прекрасная

Ритуал, напоминающий по сути зар, есть у сибирских шаманов. Предполагаю, что опять сейчас на меня накинутся с укорами в несоответствии религий, места действия и т.п. Поэтому сразу отвечаю - не знаю, откуда в сибири взялись ритуалы, схожие с африканской магией. Но факт остается фактом. Из сибири на форуме народу очень много, так что вполне возможно, кто-то объяснит и эту связь и ритуал.



мне кажется все народы используют для изменения состояния сознания примерно одни и те же способы...психотропные вещества, нарушение привычного распорядка (голодовка или лишение сна), кровопускание, ритмичные движения

в Этнографическом музее с Санкт-Петербурге была очень интересная выставка - Шаманство в Сибири по результатам этнографических экспидиций в 1930 гг (если не ошибаюсь). Костюмы, вещи, фото и видео (чб и без звука, но очень интересное.действительно похоже. только кроме барабана и дыма шаман догонялся грибами и водкой...
Ракша
Участник


Зарегистрирован: 12.05.2009

Откуда: СПб

Сообщение 29.12.2011 10:27:35 Профиль Письмо Цитата



синхронно улыбка
Курортина
Участник


Зарегистрирован: 10.01.2009

Откуда: Воронеж

Сообщение 29.12.2011 13:59:22 Профиль Письмо Цитата



Angelica, а я и не увидела поучающего тона у Loretti. Главное - я благодарна и Василисе Прекрасной, и ей, что подняли дискуссию. Мне кажется, не было выхода за рамки.
Лучше расскажите еще что-нибудь про зар еще, что не было озвучено
Показать сообщения:   
Новая тема   Ответ    Список форумов www.beledi.ru -> Стили танцев Часовой пояс: GMT + 3
На страницу Пред.  1, 2, 3  След.
Страница 2 из 3
Эту тему просматривают: 2, из них зарегистрированных: 0, скрытых: 0 и гостей: 2
Зарегистрированные пользователи: Нет

 
Перейти:  
Вы не можете начинать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете редактировать свои сообщения
Вы не можете удалять свои сообщения
Вы не можете голосовать в опросах


 

  FAQFAQ    ПоискПоиск    РегистрацияРегистрация   
 ПрофильПрофиль   Войти и проверить личные сообщенияВойти и проверить личные сообщения   ВходВход 
ТАНЕЦ ЖИВОТА. Сайт Галины Савельевой
Рейтинг@Mail.ru miss-dance.ru

www.beledi.ru © 2005-2020
phpBB