ГЛАВНАЯ

ФОТО

ОБУЧЕНИЕ

ТАНЕЦ  ЖИВОТА

ТАНЦОВЩИЦЫ

КОСТЮМЫ

ССЫЛКИ

ФОРУМ



ФОРУМ ТАНЦА ЖИВОТА
Зар
На страницу Пред.  1, 2, 3, 4
 
страница:  из 4 
Новая тема   Ответ    Список форумов www.beledi.ru -> Стили танцев
Предыдущая тема :: Следующая тема  
Автор Сообщение
Василиса Прекрасная
From Russia With Love
From Russia With Love


Зарегистрирован: 24.11.2004

Откуда: Москва

Сообщение 29.12.2011 10:58:01 Профиль Письмо Цитата



Ритуал, напоминающий по сути зар, есть у сибирских шаманов. Предполагаю, что опять сейчас на меня накинутся с укорами в несоответствии религий, места действия и т.п. Поэтому сразу отвечаю - не знаю, откуда в сибири взялись ритуалы, схожие с африканской магией. Но факт остается фактом. Из сибири на форуме народу очень много, так что вполне возможно, кто-то объяснит и эту связь и ритуал.




Кстати, в википедию на английском добавили статью про зар: http://en.wikipedia.org/wiki/Z%C4%81r
Вот что там говорится про музыкальные инструменты:
A featured musical instrument in the Zār ritual is the tanbura, a six-string lyre (6-stringed "bowl-lyre"), which, like the Zār practice itself, exists in various forms in an area stretching from East Africa to the Arabian Peninsula. Other instruments include the mangour, a leather belt sewn with many goat hooves, and various percussion instruments.
Эти инструменты можно посмотреть здесь:


tanbura похожа на лиру, mangour - пояс на мужчине из копыт козлов, про который я вам рассказывала.












А вот еще статья про зар, в которой описываются подробности, не упомянутые выше: http://aalsafi.tripod.com/tm/management/possession.htm
Правда, там речь про Судан, но суть одна и та же.
Если кто-нибудь переведет, то вообще здорово будет. смущение



The zar and the tumbura cults
Tigani Al-Mahi (1911-1970) studied the zar cult in the Sudan, and produced deep and illuminating pioneer works. Unfortunately, he did not publish all the details of his studies. Nonetheless, he left behind an important manuscript on the zar, called The Zar Archetypes (Mashaiykh Al-Zar) in the Sudan.[1] Much of Tigani’s views on the zar are contained in this document and in scattered observations in various other articles he wrote on ethno-psychiatry.

Tigani believed that the zar could furnish psychiatrists in the Sudan with invaluable tools to diagnose and treat psychiatric illnesses through the analysis of the zar archetypes. This, he contended, would be a more reliable alternative than dream interpretation in the psychiatric management of some cases. He concluded that the zar archetypes stand for specific types of personality traits whose moods, temperaments and predispositions are manifest.

The zar and the tumbura are well-known therapeutic practices throughout the northern Sudan; both are still of debatable origin, while their precise function and role are matters of controversy. Researchers have described the zar as propitiatory ceremonies held in essence to appease the possessing evil spirits by means of lavish feasting, hot rhythmic music, gifts, and sacrifices.[2]

Researchers have so far categorized the zar bori and the zar tumbura as two variants of the same cult, the cruder tumbura variant being the more ancient.[3] The two practices may be different in origin and function, but both remain related in the lay mind. When analyzing the two systems clear differences appear; indeed, we are lead to believe that the two systems are only related in the minds of researchers. Unlike the bori, the tumbura zar is a well-organized and differentiated institution. Its offices and ranks are well-defined, and bylaws are set and adhered to rigidly. The day and time the ceremonies are held, always between Thursday evening and Friday noon, cannot be changed to suit a patient. In the bori, a patient freely chooses the time, the place, and the duration of the ceremony.

In both types of zar, there are some vestiges of past animist origins. For example, in the Islamic tradition, a slaughterer faces the Muslim Holy Mosque and utters bismillah, Allahu akbar thrice before cutting the animal’s throat, whilst in the tumbura, the slayer intentionally omits the naming of God in this ritual sacrifice. Alcohol was a common drink in both types of the zar, and in both, the sacrificial animal’s blood was collected to be later drunk or used in the rituals. The shaikha draws the sign of the cross on the forehead of the zar bride.

In the bori, the shaikha diagnoses the type and identity of the possessing spirits through fath-al-‘ilba (tin divination). In the tumbura, the shaikh diagnoses through sleep divination using the client’s clothing. While in the tumbura ceremonies are held to celebrate the patient’s cure, in the bori the festivities are themselves healing in nature; the patient is never considered cured but remains possessed throughout life.

Both types of practices show features borrowed from the Islamic faith, although available records are too few to trace these features back in history. Today only a few Sufi shaikhs feature as the main zar archetypes with unique costumes, chants and tunes. These few are, however, very influential. Their banners are the same as those of the Sufi sects, and the possessed may dress herself in dervish costumes if possessed by one of the holy men.

The zar fellowship
The zar and the tumbura devotees are predominantly females. In the tumbura, men are the exclusive players of the percussion instruments—the drums, the rattle belts, and the tumbura (lyre). Effeminate men or overt homosexuals who appear frequently in the bori, are almost unknown in the tumbura ensemble. Fewer men join the bori parties for the sake of treatment; in the tumbura they appear more often.

The zar is a closed female community, though a few men appear occasionally. The women who attend the zar parties fall into one of the following groups: zar patrons and their entourage, zar devotees and adherents, and others who are firm believers in the therapeutic efficacy of the zar ceremonies. The zar patrons are women who have been afflicted by the zar spirits early in life, have subsequently been treated through the healing ceremonies, and have remained closely associated with the cult ever since. Another group is composed of those possessed by one or more of the zar spirits and for whom the zar parties are held regularly. However, there remains one group that makes up the bulk of the audience. These are the passers-by, all looking for fun and a good time away from household chores—relatives, acquaintances and neighbours.

The zar ceremonies
The zar bori parties, also known as midans or dastur (plural dasatir), are exclusively adult women’s congregations. Few men appear in these midans, ceremonies. Those who do are invariably effeminate. One also finds children around as curious bystanders, but never as patients.

Zar parties involve lengthy preparations setting the scene for the musical extravaganza and dancing séances.[4] The zar house is characteristically crowded, and filled with strongly-scented fumes and perfumes. The novice, the participants and the audience are all dressed in their best clothes. The zar novice and devotees join in the dancing. Women have frequently reported later that they have been completely oblivious of their surroundings, and have felt no pain whatsoever from any bruises they might have suffered during the dancing.

A forthcoming work with which the present author is associated appends a specially-commissioned study of zar music.[5] Musicologist Abd Allah Muhammad Abd Allah carried out the study and analyzed the music of the zar bori songs of the greater Khartoum Area. Zar music has been found to be highly rhythmic, loud, and repetitive to the point of monotony.

Even the shortest song in the zar ceremony is self-sufficient and musically complete. It has a definite start, a clear progression, and a finale. The music sentence is brief in form, and is repeated over and over again. The majority of songs are composed of eight bars, each about ten seconds long, and the longest song lasts for approximately one minute.

The melodies of the zar songs are strikingly similar and are all based on the pentatonic scale. Many are variations on a theme, differing only in their words. Short intervals, for example, the first, the second, the third, and (very rarely) the fourth, are characteristic.

Loud and rich rhythm is a hallmark of zar music. The drummers produce and manipulate the rhythm with great mastery, using various percussion instruments including large drums, small hand drums, tambourines, jingles and copper utensils. They are beaten with bare hands or with various wooden rods. Though the tom-tom rhythm is the one the ear catches first, other types of rhythm may be identified. The tempo is usually rapid, and the drumming escalates in intensity through masterly repetition of beats and accents, by increasing the volume, and by the free improvisations the drummers produce as they work themselves up to a pitch of excitement. The emotional tension of the dancers builds up, until one or more falls down in a trance; the music is then stopped abruptly. Alternatively, the singing stops and the tempo is slowed down.

No doubt the high-volume rhythm causes an appreciable degree of auditory stimulation, and this, together with the visual and olfactory stimulation, and psychic and physical exhaustion, are contributory factors in these collapses and possibly in the trances too.

The zar bori patients
The zar bori clientele—actors and audience—are exclusively women. They usually resort to the zar for several social and psychological and psychosomatic diseases. These women have been found to be mostly illiterate, underprivileged, dispirited urban dwellers. Recently, however, women from the higher social classes, have indulged excessively in the zar, and organized their own parties with a proportionate increase in cost and luxury.

Psychiatrists were investigating zar bori patients as early as the mid-thirties. Tigani Al-Mahi in 1943 or earlier labelled them as hysterics.[6] It is generally true that such patients suffer from many psycho-social and psycho-physical ailments including social stresses and strains, and a host of bodily and psychic dis-eases.[7] The complaints themselves may camouflage inner troubles. The zar practitioner deciphers these complaints to reach a diagnosis. During her fieldwork in the Sudan, Pamela Constantinidis interviewed some sixty zar cult followers. She found that almost half of the interviewed women related their spirit possession to crises of marriage, fertility and childbirth, and the death of kinfolk.[8]

Indeed, we may borrow at this juncture Professor Lewis’s deprivation cult hypothesis,[9] wherein the zar provides a forum that accommodates women and other deprived groups. In such a forum these groups have an opportunity to fantasize their afflictions, act out their difficulties, and exploit possession to gain desired ends or make a protest which cannot be expressed overtly otherwise.

In the International Symposium on the Spiritual Dimension of Traditional African Medicine, held in Khartoum early 1988, Professor Sheikh Idris Abd Al-Rahim expounded on his experience and reported his results.[10]

He studied the clinical data sheets of 819 valid cases of middle-aged women, 40-55 years-old, who reported to the Clinic for Nervous Disorders at Khartoum North during the ten-year period 1973-83. His results corroborated the assumption that the studied group was a high-risk one.

The research established that there was a high rate of practice of the zar reaching 35% among the studied group. This was significant and important to planners. Resort to the zar was statistically significant, and was much more common in rural than urban settings, in the less educated, among economically-inactive women, and families with less-educated heads of households. This draws a depressing picture, especially in a country like the Sudan, where 80% of the population live in rural areas, where illiteracy is around 70-80% among the adult population, where the majority of females are outside the labour force, and where the cultural and educational levels of the heads of the households are far from satisfactory.

The results also revealed that on the whole patients with psychogenic reactions resorted more frequently to the zar than those with functional psychoses and other conditions. The highest rate of recourse to the zar was recorded in those with hysterical reactions; the second highest rate was among patients with phobic and organic neuroses.

A good response was found most characteristic of patients with hysterical reactions, and much less so in patients with anxiety states. All other diagnostic categories had a lower rate of good response than the total average of all patients.

On the other hand, the highest rates of no response to the zar were established in patients with organic brain syndromes, epilepsy, schizophrenia, affective disorders, puerperal psychosis and obsessive compulsive neurosis. In toxic and traumatic psychosis, the zar therapy was not at all tried.[11]

Social functions of the zar parties
The zar parties, in addition to being therapeutic in nature, are believed to serve social functions as well. The zar parties provide women with music, dancing, food and a relaxed atmosphere in which they can let off steam. Indeed, the relaxation women attain in these ceremonies sometimes amounts to moral slackness. Access to this type of life is a real privilege in the conservative male-dominated society of the Sudan.

Pamela Constantinidis has studied the zar cult as practised in the Greater Khartoum area. She drew on that experience to describe how she sees the proper province of the zar cult in an article entitled Women heal women: spirit possession and sexual segregation in a Muslim society, she says:

“But while men have formal control over women’s sexuality and fertility—disposing of daughters in marriage, increasing the lineage through the fertility of wives, or repudiating their services through divorce, it is women who maintain ritual control over their kinswomen’s, their own and their daughters’ bodies. Men accept totally the necessity of their wives’ and daughters’ proper ritual passage through the life cycle. Here lie the ‘inarticulate powers’ of women, and here, I would claim, lies the proper province of the zar cult.”[12]

The kujurs trance
As the faki is an instrument for mediation with the Supreme Power and heals through the baraka bestowed upon him, the kujur of the Nuba tribes and the jok of the Mandari tribes are the instruments for their spirits with which they communicate by inducing a possession fit. To perform any of his functions, e.g. to discover the right treatment for a disease, a kujur self-induces a fit or goes into a trance either spontaneously and involuntarily, on request of a client or in prearranged séances.[13] These fits may sometimes be simulated, indeed, many are put on and their perpetrators sometimes betray themselves by involuntary glimpses at the audience. However, Nadel in his Nuba study reported on undoubtedly genuine attacks: when they were over, the shaman was covered with perspiration and completely exhausted; his pulse was shallow and irregular; he was seized by violent hiccups, or broke into uncontrollable sobbing. To communicate with the spirits, a kujur self-induces a fit or a trance which may materialize either spontaneously or in prearranged séances.

The molja
The Mandari uses possession trances for divination and treatment purposes. The possession episodes take the form of convulsions known as molja that are deliberately induced by the jok doctor who completely controls the whole procedure. The Mandari clearly differentiated a diviner’s convulsions from those caused by fever, epilepsy, or the spontaneous ones that young adolescent females go through in the mortuary rites.[14] The Mandari trances are related to the intense auditory stimulation that the jok doctor and his ensemble produce by the vigorous shaking of the divining rattles, and by the clapping and singing of the audience.

The doctor and patient take a special position in divination. They sit face to face, cross-legged, eyes fixed on each other, against the background of rhythmic sound, continuing for perhaps and hour or more, with breaks for questions. This, Jean Buxton says, may lead to a relaxed semi-hypnotic state and helps to promote the free expression of worries and problems by the patient, perhaps even in some cases helping to establish telepathic communication.[15]
Emma
Участник


Зарегистрирован: 14.06.2007


Сообщение 29.12.2011 11:22:45 Профиль Письмо Цитата



Василиса Прекрасная

Ритуал, напоминающий по сути зар, есть у сибирских шаманов. Предполагаю, что опять сейчас на меня накинутся с укорами в несоответствии религий, места действия и т.п. Поэтому сразу отвечаю - не знаю, откуда в сибири взялись ритуалы, схожие с африканской магией. Но факт остается фактом.


Да собственно ВСЕ ритуалы в мире, связанные с общением с духами, основаны на том, что практикующие их входят в транс. Различие состоит в том, как и посредством чего в это состояние входят. Кто-то использует дыхательную практику, кто-то звуки (музыка, молитвы, пение и пр.), кто-то грибы ест, кто-то курит.....ИМХО
Ракша
Участник


Зарегистрирован: 12.05.2009

Откуда: СПб

Сообщение 29.12.2011 11:27:08 Профиль Письмо Цитата



Василиса Прекрасная

Ритуал, напоминающий по сути зар, есть у сибирских шаманов. Предполагаю, что опять сейчас на меня накинутся с укорами в несоответствии религий, места действия и т.п. Поэтому сразу отвечаю - не знаю, откуда в сибири взялись ритуалы, схожие с африканской магией. Но факт остается фактом. Из сибири на форуме народу очень много, так что вполне возможно, кто-то объяснит и эту связь и ритуал.



мне кажется все народы используют для изменения состояния сознания примерно одни и те же способы...психотропные вещества, нарушение привычного распорядка (голодовка или лишение сна), кровопускание, ритмичные движения

в Этнографическом музее с Санкт-Петербурге была очень интересная выставка - Шаманство в Сибири по результатам этнографических экспидиций в 1930 гг (если не ошибаюсь). Костюмы, вещи, фото и видео (чб и без звука, но очень интересное.действительно похоже. только кроме барабана и дыма шаман догонялся грибами и водкой...
Ракша
Участник


Зарегистрирован: 12.05.2009

Откуда: СПб

Сообщение 29.12.2011 11:27:35 Профиль Письмо Цитата



синхронно улыбка
Курортина
Участник


Зарегистрирован: 10.01.2009

Откуда: Воронеж

Сообщение 29.12.2011 14:59:22 Профиль Письмо Цитата



Angelica, а я и не увидела поучающего тона у Loretti. Главное - я благодарна и Василисе Прекрасной, и ей, что подняли дискуссию. Мне кажется, не было выхода за рамки.
Лучше расскажите еще что-нибудь про зар еще, что не было озвучено
Loretti
Участник


Зарегистрирован: 28.01.2009


Сообщение 29.12.2011 20:25:03 Профиль Письмо Цитата



Дамы, если в праздники будет время, я вторую статью, которую Василиса выложила, попробую перевести. Но уже вижу, что там будет больше специфических слов.
Loretti
Участник


Зарегистрирован: 28.01.2009


Сообщение 31.12.2011 02:35:33 Профиль Письмо Цитата



Ну вот, пока ждала мужа с корпоратива, перевела статью.

The zar and the tumbura cults
Tigani Al-Mahi (1911-1970) studied the zar cult in the Sudan, and produced deep and illuminating pioneer works. Unfortunately, he did not publish all the details of his studies. Nonetheless, he left behind an important manuscript on the zar, called The Zar Archetypes (Mashaiykh Al-Zar) in the Sudan.[1] Much of Tigani’s views on the zar are contained in this document and in scattered observations in various other articles he wrote on ethno-psychiatry.
Зар и культы тумбура
Тигани Аль-Махи (1911-1970) изучал культ Зар в Судане, он был первым, кто написал глубокие, разъясняющие исследования. К сожалению, он не опубликовал все свои работы. Тем не менее, он оставил после себя важную рукопись, посвященную Зар, которую он назвал «Архетипы Зар (Машайх Аль-Зар) в Судане». Большая часть мыслей Тигани относительно Зар содержатся в этом документе, а так же в других его статьях, посвященных этно-психологии.
Tigani believed that the zar could furnish psychiatrists in the Sudan with invaluable tools to diagnose and treat psychiatric illnesses through the analysis of the zar archetypes. This, he contended, would be a more reliable alternative than dream interpretation in the psychiatric management of some cases. He concluded that the zar archetypes stand for specific types of personality traits whose moods, temperaments and predispositions are manifest.
Тигани полагал, что Зар давал психиатрам Судана бесценные средства диагностики и лечения психических заболеваний путем анализа архетипов Зар. Он утверждал, что это будет более надежной альтернативой, чем потпытка интерпретации снов во время лечения многих психиатрических больных. Он заключил, что архетипы Зар определяют спицифические типы личности, учитывая настроения, темперамент и наклонности человека.
The zar and the tumbura are well-known therapeutic practices throughout the northern Sudan; both are still of debatable origin, while their precise function and role are matters of controversy. Researchers have described the zar as propitiatory ceremonies held in essence to appease the possessing evil spirits by means of lavish feasting, hot rhythmic music, gifts, and sacrifices.[2]
Зар и Тумбура - это широко распространенные целительские практики на севере Судана, их происхождение до сих пор не ясно, а функции и роль являются весьма противоречивыми. Исследователи описывали Зар как примирительные церемонии, целью которых было умилостивить духов, вселившихся в человека, путем обильной трапезы, ритмической музыки, принесения жертвы и дарения подарков.
Researchers have so far categorized the zar bori and the zar tumbura as two variants of the same cult, the cruder tumbura variant being the more ancient.[3] The two practices may be different in origin and function, but both remain related in the lay mind. When analyzing the two systems clear differences appear; indeed, we are lead to believe that the two systems are only related in the minds of researchers. Unlike the bori, the tumbura zar is a well-organized and differentiated institution. Its offices and ranks are well-defined, and bylaws are set and adhered to rigidly. The day and time the ceremonies are held, always between Thursday evening and Friday noon, cannot be changed to suit a patient. In the bori, a patient freely chooses the time, the place, and the duration of the ceremony.
Исследователи выделили Зар Бори и Зар Тумбура в качестве двух вариантов одного культа, причем более грубый вариент Тумбура считается более древним. Эти практики могут иметь разное происхождение и функции, но они остаются тесно связанными в видении общественности. При анализе этих двух вариантов четко проявляются их различия, и нам кажется, что связь между ними существует лишь в умах исследователей. В отличие от Бори, Зар Тумбура является более организованным ритуалом. В нем существует строгая иерархия среди ведущих, все правила очнеь четко расписаны и выдержаны. Время проведения церемоний, которые проходят в промежуток от вечера четверга до полудня в пятницу, не может быть изменено в угоду пациента. В практике Бори пациент сам выбирает время, место и длительность церемонии.
In both types of zar, there are some vestiges of past animist origins. For example, in the Islamic tradition, a slaughterer faces the Muslim Holy Mosque and utters bismillah, Allahu akbar thrice before cutting the animal’s throat, whilst in the tumbura, the slayer intentionally omits the naming of God in this ritual sacrifice. Alcohol was a common drink in both types of the zar, and in both, the sacrificial animal’s blood was collected to be later drunk or used in the rituals. The shaikha draws the sign of the cross on the forehead of the zar bride.
В обоих типах Зар проявляется их анимистическое происхождение. Например, в исламе человек, убивающий жертвенное животное, стоит лицом в сторону Мекки и трижды произносит молитву «Бисмилля Аллаху Акбар» перед тем, как перерезать горло животного. А в Тумбура убивающий животное намеренно не упоминает Аллаха во время принесения жертвы. Во время церемоний Зар обоих видов присутствующие пили алкоголь. Кровь жертвенного животного собиралась для питья или для использования в ритуале. Шайха рисует ею крест на лбу невесты Зар.
In the bori, the shaikha diagnoses the type and identity of the possessing spirits through fath-al-‘ilba (tin divination). In the tumbura, the shaikh diagnoses through sleep divination using the client’s clothing. While in the tumbura ceremonies are held to celebrate the patient’s cure, in the bori the festivities are themselves healing in nature; the patient is never considered cured but remains possessed throughout life.
В ритуале Бори Шайха выясняет тип духа, вселившегося в человека путем фатх-аль-илба (путем гадания по олову). В ритуале Тумбура Шайха ставит диагноз во время гадания во сне, используя одежду одержимого. В ритуале Тумбура церемонии проводят, чтобы отпраздновать излечение больного, в ритуале Бори сами церемонии являются целительными. Пациент не излечивается, дух, которым он одержим, остается при нем до самой смерти.
Both types of practices show features borrowed from the Islamic faith, although available records are too few to trace these features back in history. Today only a few Sufi shaikhs feature as the main zar archetypes with unique costumes, chants and tunes. These few are, however, very influential. Their banners are the same as those of the Sufi sects, and the possessed may dress herself in dervish costumes if possessed by one of the holy men.
В обоих этих ритуалах видны заимствования из ислама, хотя архивные данные весьма скудны, и происхождение их выяснить не возможно. В наши дни лишь несколько суфийских Шайха представляют собой основные архетипы Зар, они носят определенную одежду, используют определенные песнопения. Однако эти Шайха являются очень влиятельными. Их знамена являются знаменами суфийских сект. Одержимая духом может надевать одежду дервиша, которая принадлежит одному из этих святых.
The zar fellowship
The zar and the tumbura devotees are predominantly females. In the tumbura, men are the exclusive players of the percussion instruments—the drums, the rattle belts, and the tumbura (lyre). Effeminate men or overt homosexuals who appear frequently in the bori, are almost unknown in the tumbura ensemble. Fewer men join the bori parties for the sake of treatment; in the tumbura they appear more often.
Участники церемоний Зар
В церемониях Зар и Тумбура чаще всего принимают участие женщины. В церемониях тумбура только мужчины играют на барабанах, на лире-тумбура, на мужчинах надеты звенящие пояса. Женоподобные мужчины и не скрывающиеся гомосексуалисты, часто участвующие в церемониях Бори, никогда не принимают участие в ритуалах Тумбура. Мужчины редко являются пациентами во время ритуалов Бори, чаще их можно увидеть во время ритуалов Тумбура.
The zar is a closed female community, though a few men appear occasionally. The women who attend the zar parties fall into one of the following groups: zar patrons and their entourage, zar devotees and adherents, and others who are firm believers in the therapeutic efficacy of the zar ceremonies. The zar patrons are women who have been afflicted by the zar spirits early in life, have subsequently been treated through the healing ceremonies, and have remained closely associated with the cult ever since. Another group is composed of those possessed by one or more of the zar spirits and for whom the zar parties are held regularly. However, there remains one group that makes up the bulk of the audience. These are the passers-by, all looking for fun and a good time away from household chores—relatives, acquaintances and neighbours.
Зар – это закрытая чисто женская церемония, хотя иногда на ней появляются и мужчины. Женщины, посещающие церемонии Зар делятся на следующие группы: патронессы Зар со своей свитой, верующей в культ Зар и считающей, что Зар обладает лечебным эффектом. Патронессы Зар – это женщины, в которых еще в юности вселились духи Зар, они прошли лечение во время многочисленных церемоний и с тех пор тесно связаны с этим культом. Другая группа состоит из одержимых одним или несколькими духами, ради которых собственно и проводятся эти церемонии. Остается еще одна, самая мнгочисленная группа. Это просто гости, которые зашли, чтобы развлечься и отдохнуть от каждодневных забот – родственники, знакомые и соседи.
The zar ceremonies
The zar bori parties, also known as midans or dastur (plural dasatir), are exclusively adult women’s congregations. Few men appear in these midans, ceremonies. Those who do are invariably effeminate. One also finds children around as curious bystanders, but never as patients.
Церемония Зар
Церемонии Зар Бори, которые называются Миданс или Дастур (во мнодественном числе Дасатир) – сборища взрослых женщин, на которых мужчины присутствуют крайне редко. А если мужчины есть, то значит, они женоподобны. На церемониях бывает много любопытных детей, однако, они никогда не бывают пациентами.
Zar parties involve lengthy preparations setting the scene for the musical extravaganza and dancing séances.[4] The zar house is characteristically crowded, and filled with strongly-scented fumes and perfumes. The novice, the participants and the audience are all dressed in their best clothes. The zar novice and devotees join in the dancing. Women have frequently reported later that they have been completely oblivious of their surroundings, and have felt no pain whatsoever from any bruises they might have suffered during the dancing.
Церемонии зар включают в себя долгие приготовления, во время которых готовится место для музыкантов и танцев. Дом, где проводится церемония Зар, полон народа, в нем курятся благовония. Все участники церемонии одеты в лучшую одежду. Пациентка и свита патронессы начинают танцевать. После церемонии женщины часто рассказывали, что переставали замечать, где они находятся. Они не чувствовали боли, хоят многие падали во время танца.
A forthcoming work with which the present author is associated appends a specially-commissioned study of zar music.[5] Musicologist Abd Allah Muhammad Abd Allah carried out the study and analyzed the music of the zar bori songs of the greater Khartoum Area. Zar music has been found to be highly rhythmic, loud, and repetitive to the point of monotony.
Автор этой статьи добавляет исследование музыки Зар. Музыковед Абдалла Мухаммад Абдалла провел это исследование и проанализировал музыку Зар Бори из региона Хартума. Музыка Зар очень ритмичная, громкая, постоянно повторяющаяся.
Even the shortest song in the zar ceremony is self-sufficient and musically complete. It has a definite start, a clear progression, and a finale. The music sentence is brief in form, and is repeated over and over again. The majority of songs are composed of eight bars, each about ten seconds long, and the longest song lasts for approximately one minute.
Даже самая короткая песня из церемонии Зар являются музыкально законченным произведением. У нее есть определенное начало, развитие темы и финал. Музыкальная фраза очень короткая и постоянно повторяется. Большинство песен восьмитактовые, каждая длиной примерно 10 секунд, самая длинная длится примерно 1 минуту.
The melodies of the zar songs are strikingly similar and are all based on the pentatonic scale. Many are variations on a theme, differing only in their words. Short intervals, for example, the first, the second, the third, and (very rarely) the fourth, are characteristic.
Мелодии Зар очень похожи, в их основе лежит звукоряд из пяти тонов. Многие из них являются вариациями одной темы, различающимися только словами. Характерны короткие интервалы: первый, второй, третий и очень редко четвертый.
Loud and rich rhythm is a hallmark of zar music. The drummers produce and manipulate the rhythm with great mastery, using various percussion instruments including large drums, small hand drums, tambourines, jingles and copper utensils. They are beaten with bare hands or with various wooden rods. Though the tom-tom rhythm is the one the ear catches first, other types of rhythm may be identified. The tempo is usually rapid, and the drumming escalates in intensity through masterly repetition of beats and accents, by increasing the volume, and by the free improvisations the drummers produce as they work themselves up to a pitch of excitement. The emotional tension of the dancers builds up, until one or more falls down in a trance; the music is then stopped abruptly. Alternatively, the singing stops and the tempo is slowed down.
Основной характеристикой музыки Зар является громкий и насыщенный ритм. Барабанщики искусно играют на своих инструментах: на больших барабанах, маленьких таблах, бубнах, погремушках и медной посуде. Играют либо голыми руками, либо деревянными палочками. Ухо первым улавливает ритм дум-дум, но потом можно вычленить и другие ритмы. Темп обычно быстрый, интенсивность его нарастает и становится все более акцентированной, громкость увеличивается. Барабанщики импровизируют, тоже впадая в некий творческий транс. Эмоциональный накал танцоров нарастает, пока один из них или несколько не падают в трансе. Тогда музыка тут же резко прерывается. Пение тоже прекращается, музыка затихает.
No doubt the high-volume rhythm causes an appreciable degree of auditory stimulation, and this, together with the visual and olfactory stimulation, and psychic and physical exhaustion, are contributory factors in these collapses and possibly in the trances too.
Громкая ритмичная музыка является отличным звуковым стимулятором, вместе с визуальной и обонятельной стимуляцией она помогает войти в транс.
The zar bori patients
The zar bori clientele—actors and audience—are exclusively women. They usually resort to the zar for several social and psychological and psychosomatic diseases. These women have been found to be mostly illiterate, underprivileged, dispirited urban dwellers. Recently, however, women from the higher social classes, have indulged excessively in the zar, and organized their own parties with a proportionate increase in cost and luxury.
Пациенты ритуалов Зар Бори
Участники церемоний Зар Бори – ведущие и гости – только женщины. Они прибегают к церемониям Зар с целью получить социальную, психологическую помощь при многих психосоматических заболеваниях. Эти женщины в большинстве своем неграмотные, забитые, несчастные городские жительницы. В последнее время женщины из высших слоев общества так же стали увлекаться проведением церемоний Зар. На эти церемонии тратится много средств, они проводятся с поразительной роскошью.
Psychiatrists were investigating zar bori patients as early as the mid-thirties. Tigani Al-Mahi in 1943 or earlier labelled them as hysterics.[6] It is generally true that such patients suffer from many psycho-social and psycho-physical ailments including social stresses and strains, and a host of bodily and psychic dis-eases.[7] The complaints themselves may camouflage inner troubles. The zar practitioner deciphers these complaints to reach a diagnosis. During her fieldwork in the Sudan, Pamela Constantinidis interviewed some sixty zar cult followers. She found that almost half of the interviewed women related their spirit possession to crises of marriage, fertility and childbirth, and the death of kinfolk.[8]
Психиатры исследовали пациенток Зар Бори с середины 30-х годов. Тигани Аль-Махи в 1943 году посчитал, что они страдают от истерии. Известно, что эти пациентки страдают от многих психо-социальных и психо-физических заболеваний, в том числе от стрессов, вызывающих серьезные физические недомогания. Их жалобы могут скрывать истинную причину из болезни. Патронесса Зар выслушивает жалобы, чтобы поставить диагноз. Во время работы в Судане памела Константинидис опросила более 60 последовательниц культа Зар. Она выяснила, что почти половина опрошенных женщин считала, что в них вселился дух из-за проблем в браке, из-за бесплодия, из-за родов или смерти родственников.
Indeed, we may borrow at this juncture Professor Lewis’s deprivation cult hypothesis,[9] wherein the zar provides a forum that accommodates women and other deprived groups. In such a forum these groups have an opportunity to fantasize their afflictions, act out their difficulties, and exploit possession to gain desired ends or make a protest which cannot be expressed overtly otherwise.
Можно воспользоваться гипотезой профессора Льюиса относительно культа депривации. Зар дает женщинам и другим униженным группам населения возможность высказаться. Во время церемоний эти группы получают возможность выразить свою скорбь, рассказать о своих проблемах и повернуть свою одержимость духом себе во благо, а так же выразить свой протест, который не может быть выражен открыто другими средствами.
In the International Symposium on the Spiritual Dimension of Traditional African Medicine, held in Khartoum early 1988, Professor Sheikh Idris Abd Al-Rahim expounded on his experience and reported his results.[10]
На Международном Симпозиуме по духовным аспектам традиционной африканской медицины, проходившем в Хартуме в 1988 году, профессор Шейх Идрис Абд Аль-Раним рассказал о результатах своих исследований.
He studied the clinical data sheets of 819 valid cases of middle-aged women, 40-55 years-old, who reported to the Clinic for Nervous Disorders at Khartoum North during the ten-year period 1973-83. His results corroborated the assumption that the studied group was a high-risk one.
Он изучал медицинские карты 819 женщин средних лет от 40 до 55 лет, которые обратились в клинику неврозов в Хартуме за период с 1973 по 1983 год. Его результаты подтвердили, что исзучаемая группа женщин находилась в зоне большого риска.
The research established that there was a high rate of practice of the zar reaching 35% among the studied group. This was significant and important to planners. Resort to the zar was statistically significant, and was much more common in rural than urban settings, in the less educated, among economically-inactive women, and families with less-educated heads of households. This draws a depressing picture, especially in a country like the Sudan, where 80% of the population live in rural areas, where illiteracy is around 70-80% among the adult population, where the majority of females are outside the labour force, and where the cultural and educational levels of the heads of the households are far from satisfactory.
Исследование установило, что 35 процентов этих женщин прибегали к культу Зар. Это было очень важно для ученых. Выяснилось, что к церемониям зар чаще прибегали жительницы сельской местности, неграмотные и необразованные матери семейства. Все это нарисовало очень неутешительную картину, особенно в такой стране, как Судан, где 80 процентов населения живет в сельской местности, гед уровень неграмотности срели взрослых составляет 70-80 процентов. Где большинство женщин не работает, а культурный и образовательный уровень матерей семейства весьма далек от удовлетворительного.
The results also revealed that on the whole patients with psychogenic reactions resorted more frequently to the zar than those with functional psychoses and other conditions. The highest rate of recourse to the zar was recorded in those with hysterical reactions; the second highest rate was among patients with phobic and organic neuroses.
Результаты исследования показали, что большинство пациенток с психогенными реакциями чаще прибегали к Зар, чем те, которые страдали от функциональных психозов и других расстройств. Самое большое количество обращений к Зар было отмечено у тех, кто страдал от истерических реакций, второе место занимали больные фобиями и органическими неврозами.
A good response was found most characteristic of patients with hysterical reactions, and much less so in patients with anxiety states. All other diagnostic categories had a lower rate of good response than the total average of all patients.
Лучше всего на церемонии Зар реагировали пациентки с истерией, хуже всего пациентки с синдромом повышенной тревожности. Остальные диагностические категории пациенток реже положительно реагировали на церемонии зар.
On the other hand, the highest rates of no response to the zar were established in patients with organic brain syndromes, epilepsy, schizophrenia, affective disorders, puerperal psychosis and obsessive compulsive neurosis. In toxic and traumatic psychosis, the zar therapy was not at all tried.[11]
Никакой реакции на церемонии Зар не было у пациенток с органическими поражениями мозга: эпилепсией, шизофренией, аффективными расстройствами, послеродовым психозом и навязчивым неврозом. При токсическом и травматическом неврозе Зар не применялся.
Social functions of the zar parties
The zar parties, in addition to being therapeutic in nature, are believed to serve social functions as well. The zar parties provide women with music, dancing, food and a relaxed atmosphere in which they can let off steam. Indeed, the relaxation women attain in these ceremonies sometimes amounts to moral slackness. Access to this type of life is a real privilege in the conservative male-dominated society of the Sudan.
Социальные функции церемоний Зар
Терапевтические по природе церемонии Зар кроме того несут на себе и некие социальные функции. Церемонии Зар дают женщинам возможность послушать музыку, потанцевать, поесть, расслабиться. Расслабление, которого женщины достигают во время церемоний, иногда приводит к тому, что они переходят границы морали. У них практически нет другой такой возможности в консервативном патриархальном обществе Судана.
Pamela Constantinidis has studied the zar cult as practised in the Greater Khartoum area. She drew on that experience to describe how she sees the proper province of the zar cult in an article entitled Women heal women: spirit possession and sexual segregation in a Muslim society, she says:
Памела Константинидис изучала культ Зар в районе Хартума. Вот как она описывает место этого культа в статье под названием «Женщины исцеляют женщин: одержимость духами и сексуальная сегрегация в мусульманском обществе»:
“But while men have formal control over women’s sexuality and fertility—disposing of daughters in marriage, increasing the lineage through the fertility of wives, or repudiating their services through divorce, it is women who maintain ritual control over their kinswomen’s, their own and their daughters’ bodies. Men accept totally the necessity of their wives’ and daughters’ proper ritual passage through the life cycle. Here lie the ‘inarticulate powers’ of women, and here, I would claim, lies the proper province of the zar cult.”[12]
«Мужчины считают, что они официально контролируют сексуальность женщин и их плодовитость – они отдают своих дочерей замуж, увеличивают потомство благодаря плодовитости своих жен или отказываясь от их услуг, прибегая к разводу, но на самом деле именно женщины обладают ритуальным контролем над своими родственницами, над своим телом и телами своих дочерей. Мужчины полностью принимают необходимость ритуалов в жизни своих жен и дочерей. Именно в этом лежит молчаливая сила женщины, ради которой и был создан культ Зар».
The kujurs trance
As the faki is an instrument for mediation with the Supreme Power and heals through the baraka bestowed upon him, the kujur of the Nuba tribes and the jok of the Mandari tribes are the instruments for their spirits with which they communicate by inducing a possession fit. To perform any of his functions, e.g. to discover the right treatment for a disease, a kujur self-induces a fit or goes into a trance either spontaneously and involuntarily, on request of a client or in prearranged séances.[13] These fits may sometimes be simulated, indeed, many are put on and their perpetrators sometimes betray themselves by involuntary glimpses at the audience. However, Nadel in his Nuba study reported on undoubtedly genuine attacks: when they were over, the shaman was covered with perspiration and completely exhausted; his pulse was shallow and irregular; he was seized by violent hiccups, or broke into uncontrollable sobbing. To communicate with the spirits, a kujur self-induces a fit or a trance which may materialize either spontaneously or in prearranged séances.
Транс Куджуров
Факи – это инструмент для связи с Высшей Силой, он исцеляет через барака. Куджуры нубийских племен и джоки племен Мандари являются инструментами своих духов, с которыми они общаются, впав в транс. Чтобы выполнить свои функции, то есть найти правильное лекарство для исцеления от болезни, куджур вводит себя в состояние транса по просьбе клиента или во время специально подготовленных сеансов. Эти припадки могут быть симулированы, иногда куджуры выдают себя, поглядывая на зрителей. Однако Надель в своем исследовании нубийских племен говорит о настоящих припадках. Когда они заканчивались, с шамана ручьями тек пот, он был ав полном изнеможении, пульс его был едва заметен, его тело сотрясалось от икоты, либо он рыдал и не мог остановиться. Для общения с духами куджур впадает в транс, что происходит либо спонтанно, либо требует предварительной подготовки.
The molja
The Mandari uses possession trances for divination and treatment purposes. The possession episodes take the form of convulsions known as molja that are deliberately induced by the jok doctor who completely controls the whole procedure. The Mandari clearly differentiated a diviner’s convulsions from those caused by fever, epilepsy, or the spontaneous ones that young adolescent females go through in the mortuary rites.[14] The Mandari trances are related to the intense auditory stimulation that the jok doctor and his ensemble produce by the vigorous shaking of the divining rattles, and by the clapping and singing of the audience.
Молджа
Племена Мандари используют транс во время ворожбы и с целью лечения. Во время вселения духа человек бьется в конвульсиях, которые называются молджа, их вызывает целитель джок, контролирующий весь ритуал. Племена Мандари отличали конвульсии шамана от припадка, вызванного высокой температурой, эпилепсией и от припадков у юных девушек во время прохождения ритуалов инициации. Трансы мандари вызываются интенсивной звуковой стимуляцией, которую производит целитель джок и его свита. Они энергично гремят погремушками, хлопают в ладоши и поют.
The doctor and patient take a special position in divination. They sit face to face, cross-legged, eyes fixed on each other, against the background of rhythmic sound, continuing for perhaps and hour or more, with breaks for questions. This, Jean Buxton says, may lead to a relaxed semi-hypnotic state and helps to promote the free expression of worries and problems by the patient, perhaps even in some cases helping to establish telepathic communication.[15
Целитель и пациент занимают особое положение при ворожбе. Они сидят лиуцом к лицу, скрестив ноги, глаза их устремлены друг на друга. В это время звучит ритмичная музыка, все это продолжается час или более с перерывами на задавание вопросов. Джин бакстон говорит, что все это может привести к расслабленному полу-гипнотическому состоянию, это помогает пациенту свободно высказать свои беды и проблемы, и в некоторых случаях даже установить телепатическую связь между целителем и его пациентом.
Василиса Прекрасная
From Russia With Love
From Russia With Love


Зарегистрирован: 24.11.2004

Откуда: Москва

Сообщение 10.1.2012 20:53:55 Профиль Письмо Цитата



Loretti
Огромное спасибо за перевод статьи! цветочек
А почему русский текст перемежается с английским? Неудобно же так читать. Может, стоит отредактировать? Или все-таки так оставить по какой-то причине?
Loretti
Участник


Зарегистрирован: 28.01.2009


Сообщение 11.1.2012 09:53:50 Профиль Письмо Цитата



Василиса, текст перемежается, потому что мне было удобнее переводить кусками. Ну, и потому чтобы знатокам английского было видно, что я не писала отсебятину. Если хотите, можно убрать английский. Только я это уже сделать не могу, а вы можете. цветочек
Юлия Лебедева
Участник


Зарегистрирован: 29.05.2007

Откуда: PUZZLE DANCE

Сообщение 30.11.2012 16:04:22 Профиль Письмо Цитата



http://www.vidoevo.com/yvideo.php?i=R0NramJHcWuRpRkhlU0k&zaar-ritual-dance-lourdes-cobos

тут подборка видео клипов танца zaar. (смотрите "related videos")
Loretti
Участник


Зарегистрирован: 28.01.2009


Сообщение 30.11.2012 16:34:35 Профиль Письмо Цитата



Юлия, мы с вами не будем оринетироваться на танцы а-ля зар танцовщиц из Европы. Хотя среди предложенных вами клипов было несколько, снятых в аутентичных условиях. цветочек
Деметра
Участник


Зарегистрирован: 13.07.2010

Откуда: HaiShenWei (Владивосток)

Сообщение 1.4.2013 13:27:27 Профиль Письмо Цитата



Девчата, подскажите, пожалуйста, можно ли использовать в сценической интерпретации танца огонь (имитацию огня, электрический)?
Морская Кадриль
Участник


Зарегистрирован: 20.05.2006

Откуда: Москва

Сообщение 24.4.2015 01:22:14 Профиль Письмо Цитата



Серия из египетского сериала-ужастика. Вроде с 26 по 33 минуту зар.

https://www.youtube.com/watch?v=NclYLUVHBZw
Показать сообщения:   
Новая тема   Ответ    Список форумов www.beledi.ru -> Стили танцев Часовой пояс: GMT + 4
На страницу Пред.  1, 2, 3, 4
Страница 4 из 4
Эту тему просматривают: 1, из них зарегистрированных: 0, скрытых: 0 и гостей: 1
Зарегистрированные пользователи: Нет

 
Перейти:  
Вы не можете начинать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете редактировать свои сообщения
Вы не можете удалять свои сообщения
Вы не можете голосовать в опросах


 

  FAQFAQ    ПоискПоиск    РегистрацияРегистрация   
 ПрофильПрофиль   Войти и проверить личные сообщенияВойти и проверить личные сообщения   ВходВход 
ТАНЕЦ ЖИВОТА. Сайт Галины Савельевой
Рейтинг@Mail.ru miss-dance.ru

www.beledi.ru © 2005-2018
phpBB